Skip to content
17 augusti, 2010 / Andreas

Hajpen höll på SSWC 2010 – mina tankar


Inför Sweden Social Web Camp hade jag väldigt höga förväntningar på eventet. I mitt bidrag till SSWC-boken försökte jag beskriva det så gott jag kunde. Förhoppningen låg i att diskussionerna på SSWC skulle vara som Twitter fast på riktigt.

Väl på Tjärö sammanstrålade jag med mina nya kamrater i UX-tältet och redan då kände jag vilken toppenhelg det skulle bli. När diskussionerna väl satte igång så blev det långt bättre än vad jag trodde. I vissa sessions sa jag inte så mycket utan satt och lyssnade på mer initierade personer inom just det ämnet. Istället uppkom många av mina bästa diskussioner efter att sessionerna slutat.

Innan SSWC anklagade ett fåtal personer att SSWC lockade en viss utestängande elit. Jag tillhör inte denna elit som är så grymma på sina specialområden men trots det lyssnade man på mig när jag ville säga något. Maken till intresserade och öppna människor har jag knappt stött på i mitt liv. Så det här negativa snacket om en utestängande elit kan man markera och bara trycka på Delete-knappen.

Gruppfotot

För mig blev SSWC en ögonöppnare och en chans att lära känna nya intressanta människor, på köpet fick jag även bekanta mig med en del av min ”hemskärgård” som jag aldrig varit i närheten av. Nu måste jag betala tillbaka genom att sprida kunskapen om den sociala webben även utanför vår sfär.

Så här efter SSWC så slås jag av alla underbara bilder som laddats upp på Flickr och hur folk taggar till höger och vänster. Det mina vänner är kärlek. Nu finns flera tusen bilder uppladdade, alla med sin personliga touch. Spana in officiella SSWC-gruppen på Flickr om du missat, där kan man sitta i timtal och bara drömma sig tillbaka.

Tack så mycket SSWC-folket i allmänhet och Tomas Wennström + Kristin Heinonen i synnerhet för ett grymt event. Vi ses garanterat nästa år!

Mina bästa på SSWC

SSWC-Jesus

Bästa tältet: Givetvis UX-tältet med Roman Pixell aka SSWC-Jesu från Antrop i spetsen. En stor mix av människor med allt från kodknackare till kommunikatörer och annat löst folk.

Bästa låten: Givetvis så var det ju Super Mario-allsången på lördagkvällen eller Snurrar i min skalle med Familjen i .SE-ladan.

Alternativ

Bästa skäggen: Den listan toppades av Emil Björklund som hade tuff konkurrens på ett väldigt orakat SSWC. Skäggtoppen kommer tillbaka nästa år, så spara skägg redan nu.

Creative commons

Bästa sessionen: Creative Commons med Johan Grafström, Kristina Alexanderson och Jocke Jardenberg under flaggstången. En så enkel grej egentligen kan bli rätt svår om det finns strukturer som sätter stopp för det hela. För min del så ändrade jag direkt alla mina bilder till CC-BY på Flickr och publicerade även en sida här på bloggen som förklarar vad Creative Commons är för något.

Guitar hero

Bästa gitarrhjälten: Andreas Brandell som på ett väldigt avskalat sätt spelade Black bird med en superlen röst, gjorde att jag kunde slappna av under mitt powernap i UX-tältet.

Bästa badet: Bastuflotten, behöver inte säga mer egentligen.

Skrev detta blogginlägg kompad av min Spotify-lista Loungemusik.

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

