Skip to content
10 augusti, 2010 / Andreas

Jag blev en kändis – heta listan 10 augusti


Välkommen till detta embryo till blogg, än så länge är det en äkta experimentverkstad som kan sluta i vilken riktning som helst. Jag vill även be om ursäkt för att jag ljög i mitt förra inlägg, tanken var att det nu skulle bli ett inför SSWC-inlägg, det kommer (kanske imorgon) men inte just nu.

Jag bloggar igen för att jag har vissa tankar som jag inte kan förmedla någon annanstans, för långt för Twitter eller Facebook, och därför har det hamnat här. Om du hamnat här av misstag så vet du kanske inte ens vem jag är, tanken är att jag ska lägga upp en profil senare i veckan (innan SSWC) men så länge du får du gärna spana in min Twitter så kanske det ger dig en liten hint i alla fall.

Jag gillar listor och det gör många andra också vad jag vet. Fördelen jämfört med statiska textblock är att det blir mer lättöverskådligt och som läsare kan man då lättare hoppa över det som är ointressant. Denna exklusiva (nåja) premiärlista innhåller tre punkter, förmodligen utökas det och blir fler nästa gång men denna gången hinner jag helt enkelt inte. Återkom gärna med feedback i kommentarer eller varför inte direkt på Twitter. Vi ses!

39813_415034211236_691356236_5224374_2317672_n

1. Plötsligt hände det – jag blev en kändis
Nej, nu överdriver jag ju väldigt kraftigt. Men i senaste numret av tidningen PC för alla finns en guide till Facebook (kanske inte kidsen som läser tidningen med andra ord) och av en händelse så finns en av mina statusuppdateringar på sidan. Så kan det gå.

Nu blev det en väldigt konstig inledning på vad som förmodligen kommer bli ett väldigt osammanhängande blogginlägg.

2. Åh Chrome, vad du är bra
Under flera års tid har jag varit en flitig användare av browsern Firefox, den har tillfredställt mina behov men tyvärr är den väldigt seg och onödigt tung. Rätt länge har jag velat gå över helt till Googles lättviktare Chrome och i söndags tog jag steget fullt ut. Övergången till Chrome har gått helt smärtfritt – det är så här en browser ska funka. Eftersom att jag kunde importera allt från Eldräven (bokmärken, historik, lösenord, you name it) så tog det bara någon minut att byta. Jag har inte mätt hastigheten i Firefox respektive Chrome men det är som att jämföra en trött traktor med en fräsch cabriolet. Enda problemet med bytet är att jag av gammal ovana fortfarande då och då öppnar upp Firefox via Quicksilver men den ovanan försvinner nog snart.

Om du fortfarande sitter med Firefox eller kanske rent av Explorer om du nu kör Windows, byt för helvete direkt till Google Chrome, du kommer inte ångra dig.

3. Jonas Crambys barbecue-guide
Krönikören Jonas Cramby på Café är inte helt okänd för mig men ändå tog det 100 år innan jag upptäckte hans fantastiska blogg. Bloggen heter Manligt med Jonas Cramby vilket kanske är lite sarkasm från hans sida men samtidigt också vad det handlar om, där varvar Cramby spaningar (så långt bort från P1:s dito man kan komma, tack gode gud) med fantastiska egentagna bilder och som grädde på moset fullständigt öser han ut kanongoda barbecue-recept som får värsta vegetarianen att sukta efter kött igen.

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

Kommentera

