Skip to content
15 augusti, 2010 / Andreas

Mitt bidrag till SSWC-boken


Inför årets Sweden Social Web Camp fick jag en förfrågan från Mattias Boström om att bidra med några rader till den första SSWC-boken. Givetvis nappade jag på det, totalt blev vi mer än 180 personer som bidrog till innehållet. Lite sent (de flesta andra medförfattare gjorde det för läääänge sen) så passar jag även på att publicera min text här och den är givetvis licensierad med Creative Commons-Attribution (CC-BY).

Min plan är att under de kommande dagar skriva om hur jag upplevde SSWC för att se om det levde upp till förväntningarna, så länge kan du läsa min Skäggtopp från SSWC.

Man kan ladda ner boken som pdf, e-bok eller köpa den som vanligt tryck bok hos Mattias Boström.

Sweden Social Webcamp är som IRL-Twitter

Förra året var det första gången SSWC arrangerades, en helt sjuk idé egentligen, locka Sveriges ledande webbmänniskor mitt ut i ingenstans mitt i sommaren. Men det funkade ju alldeles utmärkt. Jag var väldigt lockad av att åka dit redan då, utanför-ramarna-tänket tilltalade mig samtidigt som jag skulle kunna möta personer med andra erfarenheter. Tyvärr kunde jag inte åka 2009.

Efter SSWC 2009 läste jag om den stora succén, såg massa bilder på bland annat Flickr och redan då bestämde jag mig för att boka in SSWC 2010 (jag vore dum i huvudet om jag missar det igen, Tjärö ligger bara runt fyra mil från mitt hem i Karlskrona). Mina förutsättningar är lite annorlunda nu jämfört med för ett år sedan, då jobbade jag som journalist med fokus på it- och lokalnyheter, nu finns jag på andra sidan med jobbet som kommunikatör.

Jag har inga skyhöga förväntningar på SSWC egentligen, en vis man sa till mig en gång:

“Ha aldrig några höga förväntningar när du ska på en “konferens”, om du bara lär dig en sak som du kan applicera i din verklighet så är det värt besväret.”

Nu är det mindre än en månad till jag beger mig till det stora webbkollot, biljett och tältplats fixad. Jag jämför SSWC lite med Twitter, en grupp av personer samlas på ett ställe (denna gången irl) och diskuterar saker som de är intresserade av (i detta fall sociala medier och webb). Förhoppningsvis så blir lägret lika förutsättningslöst som Twitter där man kan hoppa in i vilda diskussioner trots att man aldrig träffat personen tidigare.

Jag är förmodligen en av de mest anonyma deltagarna på årets läger. Kortfattat så är jag en nörd (vad originellt..), kommunikatör, journalist och fotograf med ett stort intresse för webb. Målet med SSWC för min del är att suga åt mig som en disktrasa över ett dignande smörgåsbord bestående av den kunskapsskatt som finns på ön en helg i mitten av augusti. Och tittar man bort från huvudaktiviteterna så ska det bli grymt kul att uppleva en del av min “hemskärgård” som jag pinsamt nog aldrig besökt tidigare.

Vi ses på Tjärö och på nätet! Och tack Mattias Boström för att jag fick chansen att skriva några rader.

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

Kommentera

