Skip to content
15 augusti, 2010 / Andreas

Skäggtoppen på Sweden Social Web Camp 2010 #SSWC


När jag kom till Sweden Social Web Camp (SSWC) på Tjärö så var det första som slog mig alla skägg. Eller nu ljuger jag ju givetvis men det var väldigt mycket skägg och eftersom att skägg är fascinerande så måste vi givetvis ha en Skäggtopp från SSWC. Därför fick jag fatt i ett par skäggianer som ville vara med på den seriösa listan.

UPPDATERAD! EXTRA! EXTRA! Mina idoler på Skäggbloggen har snappat upp Skäggtoppen och förärat det ett inlägg. De har en teori om att Twitter är mer skäggigt än samhället i övrigt.

Missade jag någon eller tycker du att jag bara är dum i huvudet? Kommentera gärna här i bloggen eller på Twitter (@andreasivarsson).

Disclaimer: Listan är gjord med stor glimt i ögan och är en rolig grej från en i övrigt väldigt seriös SSWC.

Bison blog

5. Bison blog/Fredrik Wass
Motivering: En lista måste ha en sistaplats och där hittar vi Fredrik Wass, han har lite åt Mr T-hållet men med lite mer clean finish á la Christer Ulfbåge. Skägget håller bra klass men konkurrensen är stenhård och därför blir Fredrik Wass femma.

SSWC-Jesus

4. SSWC-Jesus Roman Pixell
Motivering: Någon kallade Roman Pixell för Jesus på berget när han iklädd en kimono och rosa nagellack stod under eken och mässade sitt budskap om UX-strategi och diversifiering. Kimonon och nagellacker tar givetvis fokus från skägget som egentligen påminner om Mr T, men en skäggian känner igen ett bra skägg ändå.

Kommentar överflödig

3. Popjuristen Andreas Wendén
Motivering: Popjuristen har en helt annan stil än de tidigare på listan, hans skägg utstrålar lugn på samma sätt som Christer Glenning gjort i alla tider, bra jobbat!

Sweden Social Web Camp 2010

2. ”Bröderna Skägg” – Magnus Thure Nilsson, Lars Lyberg och Fredrik Edling
Motivering: Det räcker att bara titta på Bröderna Skägg så inser man att det är något stort, skäggen för tankarna till Hergés Kapten Haddock från Tintin. Med pipan i munnen blir dessutom Lars Lyberg Kapten Haddock.

Alternativ

Årets Beppe Wolgers-stipendiat/SSWC 2010:s bästa skägg bärs av Emil Björklund
Motivering:
När man tittar på Emils skägg så är det inte bara ett skägg utan man förs med tillbaka i tiden, då cirkusdirektörer bar upp denna typ av skägg.

Vill du se fler av mina bilder (med och utan skägg men givetvis med Creative Commons-licens) från SSWC så kan du göra det på mitt Flickr-konto i setet SSWC.

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

Givetvis kommer jag inom kort med ett blogginlägg som fokuserar på själva eventet SSWC som för min del var mycket bättre än vad jag trodde.

Folk på Twitter om detta blogginlägget.

Jan Viderén håller på att samla ihop material från SSWC, givetvis finns Skäggtoppen med.

Andra om SSWC: Sydsvenskan, DN, SvD, Expressen, Blekinge Läns Tidning

21 kommentarer

Kommentera
  1. Joel Larsson / Aug 15 2010 03:35

    Grattis Emil!

    Malmö ligger bra till i skäggligan?

  2. Cecilia / Aug 15 2010 06:14

    Fantastisk sammanfattning.

  3. Andreas / Aug 15 2010 06:34

    Kul att ni uppskattar listan. Borde ngn annan kvalat in?

  4. Popjuristen / Aug 15 2010 07:40

    En tredjeplats! Man tackar! Bara Malmöfolk på prispallen vilket bevisar att falafel är bra för skäggväxten.

  5. Anna / Aug 16 2010 01:26

    kul lista (får väl spara skägg till nästa år) men du har missat @GunnarBark!

    • Andreas / Aug 16 2010 01:44

      Tack! Ska definitivt spana in @GunnarBark

  6. Skäggbloggen / Aug 16 2010 01:58

    Vi på Skäggbloggen ÄLSKAR såna här initiativ!

  7. Tobias Björkgren / Aug 16 2010 09:09

    Jag tycker att jag definitivt borde kvalat in… besviken :(

    • Andreas / Aug 16 2010 10:34

      You always have next year mate. :-)

  8. Peppe Bergqvist / Aug 19 2010 06:51

    Tycker även att jag borde ha kvalat in;-) http://www.flickr.com/photos/attig/4902250052/

    Nu var samtliga på skäggtoppen helskägg så det hade varit skoj att se fler varianter, men kanske nästa år som sagt;-)

Trackbacks

  1. Mitt bidrag till SSWC-boken « Andreas Ivarsson
  2. Skrivet under #SSWC 2010 « Jan Viderén
  3. Heta listan 16 augusti « Andreas Ivarsson
  4. Hajpen höll på SSWC 2010 – mina tankar « Andreas Ivarsson
  5. Intervjuerna med skäggianerna Skäggtoppen – del 1 Fredrik Wass « Andreas Ivarsson
  6. Skäggtoppen | Carnebro
  7. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 2 Roman Pixell « Andreas Ivarsson
  8. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 3 Andreas Wendén « Andreas Ivarsson
  9. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 5 Emil Björklund « Andreas Ivarsson
  10. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 4 Bröderna Skägg « Andreas Ivarsson

Kommentera

