Skip to content
17 augusti, 2010 / Andreas

That’s one tasty burger


Som du kanske vet så fullkomligen älskar jag Jonas Crambys blogg Manligt och favoritinläggen är det som handlar om mat och grillning. Häromdagen tipsade Cramby om hur du gör den perfekta burgaren, hemligheten är fetare kött.
Det kan man få fram på tre sätt (säkert fler iofs, men han listade tre sätt):

1. Gå till slaktaren och köp en billig men fet köttbit som högrev, bringa eller flankstek och be dem mala den.
2. Köp en billig men fet köttbit som högrev, bringa eller flankstek och mal själv hemma.
3. Köp vanlig 10% nötfärs och finhacka/mal ett paket bacon som du blandar i. Detta fungerar faktiskt utmärkt om du inte har möjlighet att gå till slaktaren och ger en bra sälta också.

Superenkelt alltså!

Chopped bacon
Först hackade jag ett paket bacon smått, smått.

Raw burger
Sen blev det dags att blanda det med nötfärsen. Jag blandade ett paket bacon med runt 750 gram nötfärs (10 procent fett). När det blandats väl rullade jag till bollar och tryckte ut fina burgare.

On the stove
När smöret hettats upp tillräckligt åkte burgarna ner i pannan med lite salt och mycket (råkade överdosera) vitpeppar. För att stoppa stänk hade jag ett stort steklock på.

One tasty burger
Här är resultatet och det blev verkligen gott, mycket saftigare än om man bara har nötfärs. Jag gillar cleana burgare och den här gången hade jag bara söt senap och ketchup i ett rostat hamburgerbröd tillsammans med ett glas svalkande mjölk till.

Testa du också!

När jag skrev detta inlägget lyssnade jag på Carolina Wallin Pérez – Pärlor för svin

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

Kommentera

