Skip to content
18 augusti, 2010 / Andreas

Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 1 Fredrik Wass


Efter Sweden Social Web Camp satte jag ihop Skäggtoppen på SSWC med de bästa skäggianerna från eventet. Inlägget gjorde att mitt besöksantal sköt i höjden, från snittet på 2-3 besökare per dag till runt 1 000 – en liten skillnad. Även de coola dårarna på Skäggbloggen plockade upp Skäggtoppen och publicerade ett inlägg om den hos sig.

Även duktiga bloggerskan Anna-Carin Carnebro har bloggat om skäggtoppen, enligt henne så har jag öppnat upp en ny värld för henne – hon är sugen på att odla eget skägg.

De intervjuade i Skäggtoppen har berättat om hur deras skägg förändrat deras liv – plötsligt är de någon med skägg och inte någon utan skägg. Nej, bara skitsnack från min sida. Habe!

Onsdag: Del 1 – Fredrik Wass aka Bison blog
Torsdag: Del 2 – Roman Pixell aka SSWC-Jesus
Fredag: Del 3 – Andreas Wendén aka Popjuristen
Lördag: Del 4 – Magnus Thure Nilsson, Lars Lyberg och Fredrik Edling aka Bröderna Skägg
Söndag: Del 5 – Den store Emil Björklund aka Årets Beppe Wolgers-stipendiat/SSWC 2010:s bästa skägg

Nu ska inte jag bli långrandig, här kommer första intervjun med Skäggtoppen, först ut är Fredrik Wass aka Bison blog.

Bison blog

Hur känner du att ditt skägg hör till ett av SSWC 2010:s finest?
Det känns bra. Jag kan inte säga att det är något jag jobbat för, men det är alltid fint med skäggfrämjande aktiviteter.

Vad tycker du om skägg?
Min pappa har haft skägg sedan jag var liten. Jag minns att jag tänkte att det verkade vara i vägen om man skulle hångla. Jag gillar skägg för att det oftast skapar lite karaktär till en person.

Madness? This is the Spartan summer of skägg!

Hur länge har du haft skägg?
Jag har haft nån form av skäggstubb till och från i många år, men riktigt skägg har jag bara haft senaste året. Under sommaren 2008 startade jag dock en liten grej på flickr som vi kallade ”summer of skägg”. Man la upp bilder på sig själv och sitt skägg varje dag och kunde se det växa mer och mer. Meningen var väl att det skulle utses en vinnare, som hade odlat längst skägg när sommaren var slut, men jag hoppade av tävlingen innan dess. Summer of skägg på Flickr.

Mitt nuvarande skägg anlade jag när jag skulle rycka in i utlandsstyrkan, dels för att slippa raka mig varenda dag och dels för att jag tyckte det kunde vara kul med lite förändring. När jag kom hem bestämde jag mig för att behålla det ett tag. Och på den vägen är det.

Varför har du skägg?
Andra har hår, jag har skägg. Det är sätt för mig att kunna variera mitt utseende. Jag inbillar mig också att det gör att man sticker ut lite (som att det inte räckte med att vara två meter lång).

Vem har världens coolaste skägg?
Finns många bra skägg, men jag kan inte komma på någon bra just nu. Det finns även många dåliga skägg. Wolverine till exempel.

Något annat du vill tillägga?
Det är fascinerande hur många kommentarer man ändå får när man har skägg. De flesta jag känner var positiva när jag började med skägg, så det har självklart bidragit till att jag behåller det.

Glöm inte att flattra om du tyckte om inlägget. ;-)

Flattr this

6 kommentarer

Kommentera
  1. Peppe Bergqvist / Aug 19 2010 06:55

    Jag hade flera diskussioner om folk om skägg under SSWC. Min teori kring skägg är att inte alla män kan (eller vågar) odla skägg, det kanske är för glest, växer ojämnt etc etc. Sen får inte alla odla skägg för sin respektive, jag träffade dock någon (med skägg, på SSWC) som hade haft skägg en längre tid, och som genom skägget sållade bort alla som inte ville ha en partner med skägg.
    Jag tror det är därför man får kommentarer om sitt skägg helt enkelt.

    Jag har haft samma skäggfrisyr i snart tio år och visst får man en del kommentarer, alltid av män som tycker det är snyggt/häftigt med skägg.

    • Andreas / Aug 19 2010 09:59

      Kul att du läst och kommenterat. Ja skägg är ingen enkel fråga, finns många dimensioner.

    • Skäggbloggen / Aug 19 2010 05:42

      Just det här med att många män låter bli att skaffa skägg för att det är för glest är något vi på Skäggbloggen ofta stöter på. Det är så synd! Oftast sitter glesheten bara i bärarens eget sinne; omvärlden ser bara ett tätt och tjusigt skägg. Önskar att fler vågade satsa!

Trackbacks

  1. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 5 Emil Björklund « Andreas Ivarsson
  2. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 4 Bröderna Skägg « Andreas Ivarsson
  3. Intervjuerna med skäggianerna i Skäggtoppen – del 2 Roman Pixell « Andreas Ivarsson

Kommentera

