Skip to content
29 oktober, 2010 / Andreas

DIY-special – så gör du ett eget bakbord


Underbart pretentiös rubrik, inte sant? Jag vill bara visa hur jag gick till väga med mitt senaste DIY-projekt eller gör det själv-projekt kanske det heter på riktigt svenska, men DIY är säkert mer älskat av Google så varför inte använda det.

Jag älskar att baka, både bröd, bullar, kakor och annat. Egentligen hela tiden när jag hållit på med det så har jag tänkt att jag måste skaffa ett riktigt bakbord, mycket fräschare om man till exempel ska kavla bullar. Men du vet ofta har jag (kanske du också) en tendens att skjuta på införskaffandet av vissa prylar trots att det är väldigt lätt.

DIY Baking table - bakbord

Det här behöver du ungefär. Och vad fan gör hanteln där? Ja, min plywoodskiva var lite böjd när jag köpte den så hanteln fungerar som vikt när den ska bändas till. Dessutom gav den en annan bonus, den tynger ner skivan så det blir lättare att slå i spikarna.

Idag skred jag till verket och begav mig till byggmarknaden i närheten av där jag bor. Där inhandlade jag en styck plywoodskiva (65 x 55 centimeter) och en styck list som ska vara kanten på mitt bakbord. Ett bakbord är egentligen bara en skiva med tre lister runt och en list under (som bromskloss när man kavlar) så till och med en ohändig person som jag klarade av det.

DIY Baking table - bakbord

Som du ser så är det en spricka i listens ände, vilket berodde på att spiken satt för nära. Men med lite lim så tryckte jag dit den igen och listen såg som ny ut.

Egentligen behövs ingen guide men jag inspirerades av sajten 365 saker du kan slöjda som jag hittade via Google, deras guide Slöjda ett bakbord är väl lite mer proffsig än min, de har till och med täljt in text på bakbordet.

DIY Baking table - bakbord

Slutresultatet blev så här, är rätt nöjd ändå. Jag kom dock på en tabbe efter att jag spikat i listerna, extra bra om man även har lim så listen får extra fäste. Totalt så kostade projektet mig dryga hundringen i material och dryga timmen i tid. Har man inget bakbord så är det här ett enkelt sätt att göra det på.

Kommentera

