Skip to content
3 november, 2010 / Andreas

Kvasi-ingenjörens filmtips vecka 44


Kvasiingenjören

Nu är det dags igen för filmtips från min vän Kvasi-ingenjören, ett inslag som förhoppningvis kan vara återkommande. Nåväl. Efter förra veckans (för Kvasi-ingenjörens del) oväntade debut som filmtips var det nära att inte bli några mer filmtips. Även inställda filmtips är filmtips som Lundell hade sagt.

– Inte en chans, du har förbrukat mitt förtroende, sa Kvasi-ingenjören till mig. Men jag lyckades övertyga honom om en fortsättning.

Förra veckan tipsade Kvasi-ingenjören om danska Broderskab (som jag felaktigt uppfattade att den utspelade sig under andra världskriget, märkte det när den börjat) och amerikanska The Social Network. Förutom att tipsa om veckans filmer så kommer jag givetvis att betygsätta förra veckans filmer, på mitt eget speciella sätt. Istället för att använda fjantiga solar eller plus så kommer jag använda något mer hippt, filmerna kommer få betyg i Teppanyakihällar (som fått oförtjänt dåligt rykte efter Vindsvåninggate i DN Bostad för några veckor sen).

Jag gillade Broderskab rätt mycket, tänk dig en blandning mellan Brokeback Mountain och klassiska skinnskallefilmen Romper Stomper plus att det är på danska. Då har du Broderskab i ett nötskal. Det är ingen jättebra film men det udda ämnet som ställer till bekymmer gör det hela intressant.

BETYG: 3 av 5 Teppanyakihällar

The Social Network är en film som det pratats om väldigt mycket och den har ett betyg på 8.4 på IMDB vilket höjde mina förväntningar på filmen. Men den blev en ren och skär besvikelse, förenklat så är filmen en bildsatt Wikipedia-artikel om Facebook plus en väldigt gnällig Mark Zuckerberg. Tyvärr bubblan sprack där. Jag gillar inte heller filmens upplägg med klipp mellan domstolsförhandlingar och annat som hänt i det förgångna. Många tycker säkert om filmen för att den handlar om Facebook och det gör den intressant – nej filmen är nästan två timmar som du aldrig får tillbaka igen.

BETYG: 1 av 5 Teppanyakihällar

Veckans tips:

Micmacs à tire-larigot (2009) 7.3 av 10 på IMDB
Ingenjörens kommentar: Känner du till Jean-Pierre Jeunet? (Tystnad i luren)  Inte alltså, det är han som gjort Amelie från Montmartre och den gillar du ju. En bra fransk komedi som alla borde se.

Humpday (2009) 6.2 av 10 på IMDB
Ingenjörens kommentar: Vi följer upp förra veckans Broderskab med mer manlig kärlek, det tycker du ju om Andy.

Kommentera

