Skip to content
7 november, 2010 / Andreas

Har Kvällsposten/Expressen gjort bort sig?


När jag bläddrade igenom sportdelen i dagens Kvällsposten så hamnade jag på uppslaget med Mats Olssons krönika som idag handlade om Michael Vick. För dig som inte känner till Vick så är han quarterback i NFL-laget Philadelphia Eagles och för några år sen blev han avstängd (då spelade han i Atlanta Falcons) för att ha organiserat dog fighting (kamphundstävlingar eller vad det blir på svenska).

I krönikan ”Idrottsmäm och djuriska lustar” (felstavad rubbe på nätet…) skriver Olsson om Vick och vad det är som driver en så rik och framgångsrik idrottsman att organisera dog fighting. Varför Olsson skrivit krönikan nu, några år efter att Vick släppts ur fängelset är för mig ett frågetecken även om krönikan i sig är intressant som alltid.

Men det är inte därför jag tar upp krönikan utan det är beroende av bildsättningen. Till Olssons krönikor så brukar det vara en karikatyr på personen han skriver om. Idag skulle karikatyren föreställa Michael Vick men det verkar som om karikatyrtecknaren ritat av fel person. Karikatyren föreställer Donovan McNabb snarare än Michael Vick, lite tråkigt för McNabbs del då karikatyren dessutom är illustrerad med kamphundar och honom hållandes en dollarbunt (vilket får mig att läsa in girighet).

Givetvis kan jag ha fel men till 99 procent så tror jag att jag har rätt. De utstående öronen tillsammans med ansiktet är drag som mer påminner om Donovan McNabb även om tecknaren lyckats få med Vicks dreadlocks. Jämför gärna själv och säg vad du tror.

Men om jag har rätt så är det pinsamt för Kvällsposten/Expressen.

Kommentera

