Skip to content
19 november, 2010 / Andreas

Jag älskar delning


Affisch till teatern Baksidan i Karlskrona konsthall

I kväll var det premiär på teatern Baksidan. som jag engagerat mig i och spelplats var Karlskrona konsthall. Det är ingen vanlig teater utan den utmanar en hel del och består även av musik som framförs av fyra musiker och av konstnärliga filmer som kompletterar spännande dialoger på scen. Min roll i föreställningen var formgivning av affisch och programblad, teknik (lite ljudmixning, lite datorfix) men det roligaste var minglet innan föreställningen. Då hade jag och Martin Hult (manusförfattare, regissör, producent och projektledare. Typ.) fixat ihop en härlig spellista i Spotify.

Spellistan är kanske inte jättemärkvärdig, mycket sköna låtar som håller lite samma stämning som pjäsen med artister som Bruce Springsteen, Fredrik Jonsson, Melissa Horn, Willy Clay Band och Christian Kjellvander. Det häftiga är när folk gillar låtar som de inte hört innan och ser att vi kör Spotify. Tjejen i baren var riktigt go, hon skrev upp favoritlåtar från kvällen (Johnny 99 med Johnny Cash, Paradise med Bruce Springsteen och Jennifer Linn med Fredrik Jonsson). Till slut mejlade jag spellistan till henne istället.

Jag älskar det, en del av den här delningskulturen som jag vågar påstå breder ut sig allt mer. Om vi slängt in en skiva i en skivspelare hade det inte blivit lika socialt. Och tack vare Spotify fick jag en till person att uppskatta den gode Fredrik Jonsson, win för mig!

Om du är nyfiken på spellistan så kan du öppna spellistan Baksidan. i Spotify, berätta gärna vad du tycker om låtarna, antingen här eller på min twitter @andreasivarsson.

Mina favoriter från listan är:

Christian Kjellvander – Bad hurtn
Melissa Horn – Lät du henne komma närmre
Bruce Springsteen – Paradise
Band of Horses – Dilly
Fredrik Jonsson – I dalen mellan bergen

Kommentera

