Skip to content
21 november, 2010 / Andreas

Surdeg har blivit ett sätt att leva


After the war

Självklart kunde jag inte motstå att parafrasera en av de mest omtalade artiklarna under 2010 (Vindsvåningar har blivit ett sätt att leva publicerad i DN). Surdeg kan vara pretentiöst men behöver inte vara det. Efter en downtime med surdegsbakande för min del har det nu börjat bubbla igen. Rågsurdegsgrunden sattes tidigare i veckan och även med vete är på gång.

Idag kom första testet, eller egentligen igår, för den nystartade surdegen och Honungsbröd från Martin Johanssons bok Surdegsbröd (som alla bakintresserade borde ha hemma). Martins Honungsbröd är ett ”enkelt” rågsurdegsbröd där enda ”konstiga” ingrediensen är honung, nu fuskade jag lite eftersom min honung var slut så det fick bli samma mängd brödsirap istället.

Surdeg

Bakningen började redan lördag eftermiddag med blandning av surdegsgrund och resten av ingredienserna, sen fick det stå till i morse. Då bubblade det fint i den rostfria bunken.

Jäsning av surdegsbröd på råg

Efter jäsning i mina hemmagjorda jäskorgar (djupa tallrikar med en mjölfylld handduk i…) var jag lite tveksam till jäskraften i degen, det fanns inte den spänsten jag ville ha.

Straight from the oven

Som tur väl så försvann mitt tvivel när jag såg resultatet – bröden hade jäst till dubbla storleken på höjden. Om någon timme ska jag smaka av och då ska det bli spännande att se om det är några fina bubblor.

Och förresten, rubriken kunde lika gärna varit Instagram har blivit ett sätt att leva, just nu missbrukar jag den grymma Iphone-appen. Jag har tidigare hyllat Instagram och för tillfället är den en tröst för en fotonörd som inte hinner leka med Canon 7d:n så mycket som han vill.

Ny brödgrupp på Flickr – #twitbak

Joina gärna nya Flickr-gruppen #twitbak om du vill diskutera bakning eller bara är trött på Pågens Lingongrova. Och jag är ingen mästarbagare själv så därför behöver inte du heller vara det. Målet är att vara ett par stycken och dela med sig av recept och erfarenheter inom bakning, ett slags syjunta 2.0.

One Comment

Kommentera
  1. Lennart / Nov 21 2010 09:47

    Ser javigt gott ut!! Wiii

Kommentera

