Skip to content
22 november, 2010 / Andreas

Hemkokt saft är bäst


Isade glas med naturligt innehåll

Isade glas är verkligen grymt gott när man dricker saft.

Det har nog inte undgått någon att jag älskar att baka men egentligen är det nog att vistas i köket överhuvudtaget som är en av mina grejer. När man som jag sitter med datorer nästan dygnet runt vare sig det är jobb, musik eller film så är pysslandet i köket ett skönt avbrott, jag får göra något med mina händer.

Ikväll var det kokning av jordgubbssaft på schemat, jag har gjort det en gång innan och det är riktigt enkelt. Och så blir det ju sjukt gott, omöjligt att få den smaken i saft man köper i affären. Friskheten och sötman kommer som en ljuvlig käftsmäll när den äntrar gommen. Mmmmmm.

Kokar saft

Jag har runt 20 liter jordgubbar i frysen och jag plockade två stora påsar som fick bli till saft. Receptet jag använde var 3 deciliter vatten till 1 kilo jordgubbar.

Saftskum

Vi första kokningen är det viktigt att man tar bort skummet (enligt min mamma kan man göra kräm av det) för annars är det risk att saften möglar eller jäser.

Harvest

Efter silning i min hemmagjorda ”anläggning” kokades råsaften med socker och där var det 6 deciliter socker per liter saft som gällde. När det kokat upp tillsatte jag lite citronsyra som ger lite konserveringseffekt i saften. Till slut fick jag tre stora flaskor med ljuvlig jordgubbssaft.

I morgon ska jag förhoppningsvis baka kanelbullar, men vi får se om jag hinner det. I helgen slängde jag ut en spellista här på bloggen och den har fått större genomslag än jag trodde, en hel del av er där ute prenumererar.

Sorry Britta, I am too tired to translate this tonight, I hope Google Translate will do its job. ;-)

Kommentera

