Skip to content
25 januari, 2011 / Andreas

Köpa biobiljetter på 10-talet


Innan ni börjar läsa så ska jag berätta en sak, ja, jag är jävligt gnällig och detta är vad vi kallar i-landsproblem.

Jag är lite av ett stort barn eller bara nostalgiker. Hur som helst så vill jag se nya filmen Yogi Bear 3d eller Yogi Björn som den heter på svenska (troligen kommer den bara visas med svenska röster med skådespelare som Claes Månsson, Linus Wahlgren och Eva Funck typ..).

Filmen har premiär 28 januari, på fredag alltså, min förhoppning var att boka biljetter till Yogi Björn (Värsta Simma lugnt Larry-ismen) men det går inte. På infosidan för filmen finns ingen information alls om vilka biografer den kan tänkas gå upp på eller om man kan se den med engelska röster samt med 3d på.

Logiska datum?

Men, tänker jag, det kanske går att läsa det där man köper biljetter? Nej! Den gubben går inte. På biljettsidan kan jag köpa biljetter till filmer idag, imorgon och 27/1 (det går alltså inte att köpa biljetter till helgen..), sedan är det ett hopp till 5/2 och det fortsätter med lika ologiska datumhopp sen. Håller SF stängt alla biografer i hela landet under en veckas tid?

Stort filmutbud i Stockholm

När jag väljer datumet 5/2 så kan jag välja att köpa biljetter till filmerna….. ehhh, filmen Trassel 3d med svenskt eller engelskt tal. 5/2 är en lördag, spännande att man kan välja mellan så många filmer om man vill köpa biljetter en vecka innan eller så.

När jag ringer deras kundtjänst möts jag av en röst som säger

Vill du boka biljetter så kan du gå in på sf.se.

Ehhhh, nej det kan jag inte. Och er kötid på ungefär sex minuter stämmer inte, jag fick vänta 26 minuter.

Kära SF, det här är en riktigt dålig sajt vilket jag tyvärr inte insett innan. Om felet beror på ”dålig dag på sajten”, inkompatibel dator/webbläsare (mac/Google Chrome) eller annat fel bryr jag mig inte om. Skärpning!

Jag fick rätt roliga svar, när jag väl kom fram till kundtjänst, som pekar på vilket uråldrigt företag/institution SF verkligen är. Jag frågade varför jag denna tisdag eftermiddag inte kan veta vilka filmer som går upp någonstans alls i helgen.

Programmet kommer för kommande vecka läggs ut varje onsdag och innan dess vet vi inte vilka biografer som får filmerna då vi har ett begränsat antal filmrullar.

Tyvärr SF, jag köper inte det resonemanget. Ni måste i alla fall en vecka innan veta om de 10 största biograferna i landet får de två största filmerna (svenska Gränsen och Yogi Björn) premiärhelgen eller om i alla fall någon biograf i Stockholm/Göteborg visar Svinalängorna. Jag vänder mig även mot det uråldriga systemet ni har att lägga ut filmschema en gång i veckan. Det fungerade troligen fint innan internet och så vidare, men om ni vill visa att ni är långt framme som till och med har egen Iphone-app, se då för guds skull att först modernisera er organisation så att man alltid har ett spann på vilka filmer som visas sju dagar framåt.

Variation efterfrågas

Bonus 1: När jag gick in på startsidan på SF.se möts jag av filmer som de rekommenderar. Man kan anta att de vill tipsa om filmer inom varierande genrer där några är svenska som prisade Svinalängorna och nya Gränsen. Nej, så logiskt är det inte. Istället tipsas jag om sex stycken barnfilmer och detta är alltså innan jag klickat in på Yogi Björn, så troligen har inte sajten läst av att jag är inne på barnfilmer.

Bonus 2: Jag frågade även om Yogi Björn visas med engelska röster (information som inte framgår på filmens sida). Det gör den troligen inte berättar personen i kundtjänst. Någon information om vem som gör de svenska rösterna får jag inte heller, varken av henne eller på sajten.

4 kommentarer

Kommentera
  1. SF Bio / Jan 26 2011 11:26

    Hej!
    Vi får börja med att beklaga den bristfälliga informationen på sf.se. Anledningarna till att det ser ut som det gör är flera.

    Vad gäller den korta framförhållningen på biljettsläppen så beror detta främst på att vi i största möjliga mån försöker anpassa filmerna efter förväntat publiktryck. Populära filmer i större salonger och omvänt alltså. Då vi har över 240 salonger i Sverige så blir det rätt mycket pusslande varje vecka. Sättningen av filmer baseras främst på besökssiffrorna från helgen som har varit. Dessa siffror får vi in på måndag morgon och då gör vår programavdelning de ändringar som krävs för att sättningen på hela kedjan skall vara optimal. På tisdagen sätts tiderna för respektive biograf och på onsdag morgon finns biljetterna ute till försäljning, både på sf.se och i våra biljettkassor. Vi har en ganska god bild av den förväntade publiktillströmningen redan innan en film har haft premiär men undantag finns och det är dessa som gör att vi måste kunna vara flexibla. En film som öppnar jättebra med fullsatta salonger kan tappa väldigt mycket besökare till helgen efter. Om vi inte har möjlighet att flytta filmen till mindre salonger då så riskerar vi att visa filmer med få besökare på stora salonger och det vill både vi och filmbolagen undvika i största möjliga mån. Då detta för med sig att så många som möjligt kan se de populäraste filmerna tror vi också att det är något som våra kunder har glädje av.

    En del filmers besökssiffror är lättare att förutse och har ett större tryck efter biljetter tidigt, till dessa släpper vi ofta biljetterna tidigare än 3 dagar innan premiär. Så var fallet med Trassel.
    Vi håller med om att informationen kring biljettsläppen kan vara betydligt bättre på sf.se. Vi har försökt att lyfta fram detta i vår FAQ. Den kan vara svår att hitta men den finns länkad från sidfoten på siten. När vi släpper vår nya hemsida kommer mycket arbete ha lagts för att göra den här typen av information mer lättillgänglig och tydligare. Plattformen som sf.se bygger på idag har tyvärr ganska stora begränsningar i möjligheterna att lyfta fram viss typ av information problemfritt och det är främsta anledningen till att den inte finns tillgänglig i bokningsflödet.

    Yogi Björn visas endast med svenskt tal. De svenska rösterna görs av bl.a. Per Sandborgh, Henning Lööf och Albin Flinkas. Vi hade missat att lägga upp det på filmsidan men har uppdaterat den nu. Vi ber om ursäkt för det! Om något är oklart så får du gärna höra av dig igen.

    Mvh
    Henrik

    • Andreas / Jan 26 2011 09:41

      Tack för ett långt och bra svar, jag uppskattar verkligen att ni är så enkla att nå på Twitter.
      Skulle ni inte kunna lägga ut schemat från att det växer fram från måndag morgon (det kanske även ökar förståelsen för svårigheterna bland oss biobesökare), ända tills allt är utlagt på onsdagen?
      Tills er nya sajt är uppe, skulle ni inte kunna lägga till en länk (på biljettsidan) till den delen i er FAQ som tar upp svårigheterna ni har med schemaläggningen.
      Synd att Yogi Björn bara visas med svenskt tal, men det får jag nog leva med, ibland får man lida för att man håller fast vid barndomsminnen. :-)

      • SF Bio / Jan 27 2011 09:42

        Vi har fått det önskemålet tidigare men det har tyvärr visat sig svårt att lösa. De färdigsatta föreställningarna genereras per automatik av sf.se när den läser av sidan där programmet sätts. Problemet är att det inte går att läsa av den innan föreställningarna faktiskt är klara. Att publicera ett framväxande program på sf.se som sidan ser ut och är byggd idag skulle innebära en massa manuell kodning och det skulle bli allt för tidkrävande. Vidare så är sidan med föreställningarna byggd på ett sätt som gör att det krävs release (med tillhörande driftstopp) för att få annan info än just spikade föreställningar och det gör att vi försöker att vara restriktiva med uppdateringarna.

        Jag skall kolla med de som ansvarar för köpflödet på sf.se om vi kan lyfta upp infon från FAQ:n. Det finns faktiskt redan där idag men allt för undanskymt tyvärr. Om man väljer en film och sen ”annan dag” i rullisten för datum på den filmen så får man nedanstående meddelande:

        ”Programmet är ej fastställt för några andra datum än de som finns angivna.

        På onsdagar i varje vecka släpps programmet som gäller från kommande fredag till torsdagen i veckan därpå. Undantaget från detta är vissa premiärer, till vilka vi släpper biljetterna med längre framförhållning.”

        Det vore onekligen praktiskt om vi kunde få in det på fler ställen och jag ska se om vi kan lösa det på något bra sätt.

        Tack för kommentarer!

  2. stefan björk / Jan 23 2012 12:31

    SF bio, eloge för att ni komenterar men ni kan verkligen fixa dethär med moderna cheamlägnigns och statistikprogram., tex kunde ni ha ett helt automatiserat sytem för utvärdering och fördelning av salonger ett sådant skulle utan problem kunna uppdatera listan löpande istället för 1 gång i veckan(eller åtmisntånd 1 gång per dag om man inte vill riskera att störa trafiken i onödan), det skulle sannolikt sparar er en hel del tid jämfort med om ni behöver hantera saker manuellt i dag. jag kan förstå om detta inte går att implementera direkt (ni kanske inte har sparat historisk data på hur stort trycekt har varit på era filmer dag för dag, film för film) men läger ni kanske 1-5 miljoner på ett sådant system inklusive implementering så borde det innom ett år kunna tuffa på alldels själv utan i pricip någon mannuell hantering vilekt både skulle spara er pengar på sikt och öka komforten för era kunder

Kommentera

