Skip to content
12 november, 2011 / Andreas

Recension av gourmetburgare på E4-baren


Första men absolut inte sista besöket på In-n-out burgers
För ett ögonblick drömde jag mig tillbaka till Kalifornien i somras.

Efter att ha läst om hamburgarhaket E4-baren både på Flippin’ Burgers och på Hamburgare.org blev jag väldigt sugen på att testa deras burgare. I Sverige är hamburgare-kulturen på uppgång och det tycker jag verkligen behövs. Problemet är bara att en bra burgare kostar minst 150 kronor i Sverige, det finns inget under det, vi saknar helt enkelt ställen som Shake Shack, In-N-Out och Five Guys i det här landet.

Shake Shack
Grym burgare från Shake Shack i New York City.

Snubbarna på E4-baren håller på och testar sig fram, deras gourmetburgare har färskt kött och det gör enorm skillnad. Alla svenskar vet att fryspuckar med potatisstärkelse, ett ton salt och massa andra tillsatser inte är en fest i munnen.

När vi äntrade E4-baren så såg jag att det helt enkelt är ett vanligt ”Sibylla-ställe”, hantverkare som dricker Mer och äter kebab i lunchrusningen (fyra nördar som vi blev nästan lite utstirrade när vi satt och plåtade varandra och burgarna). Helt och hållet besparat från bohemiska skägg från innerstan – skönt.

Jag beställde in en gourmetburgare med alla tillbehör i, i deras värld är det isbergssallad, tomat, rödlök, ketchup, senap och dressing. Utöver standardtillbehören tog jag även ost.

Kan uppfattas som känsligt för stötande personer

Min vän Pontus ätandes något gott.

Efter en kvart blev vi serverade vid vårt bord, en bricka med burgarna på och det var game time!

Utseende

För ett otränat öga ser gourmetburgaren ut som vilken annan gatuköksburgare som helst, men vad gör det, vi äter ju mest med munnen ändå. Tyvärr kan jag inte ge några plus för utseendet alltså. Läs dock gärna Hamburgare.orgs inlägg om burgaren, de verkar ha fått en snyggare burgare än vad vi fick (och deras bilder håller högre klass).

Tillbehören

Grönsakarna är färska och helt okej mängd, det ramlar inte ut mycket sallad ur brödet. Ketchupen och senapen är ingen större kioskvältare, men de såserna är trots allt viktiga när man räknar samman allt. Vad gäller dressingen så är jag ett stort fan av att ta den vid sidan om och det gjorde jag även nu. Anledningen till att jag tar dressingen på sidan är enkel, allt för många gånger har jag varit med om att nästan få lika mycket dressing som det är kött i burgaren och det är inte alls bra. Dels är för mycket dressing onyttigt, men det gör också att brödet blir en stor blöt svamp och det sväller i munnen av dressingen. Nej, det är bättre att smeta på lagom mängd själv. Vad gäller själva dressingen så är den av svensk standard, varken bra eller dålig, men okej.

Osten var av vanlig klassisk smält typ och inget som fick gommen att galoppera, men ändå förtjänar ett omnämnande.

Brödet

Brödet är lite som utseendet av hela burgaren, inget extra att hänga i julgranen, men det håller svensk standard. Jag vill dock ge ett plus till E4-baren och det är för att brödet är rostat, det räddar brödet lite.

Simon McBad
Simon, snubben som älskar In-N-Out mer än sin fru.

Köttet

Det viktigaste i en burgare är köttet och här stjäl verkligen E4-baren våra hjärtan. Gourmetburgarens kött är det saftigaste jag stoppat i min mun, i detta landet när vi snackar snabbmatsburgare. Köttet är så bra att min vän Simon jämför det med Five Guys i USA och det mina vänner (om nu någon läser detta inlägg) är ett väldigt bra betyg.

Pilskiss eller fotokonst (om man nu vill kalla det för vad det inte är)

Sammanfattning

Jag blev helt hänförd av E4-barens gourmetburgare och jag hoppas att fler får upp ögonen för den så att vi även i fortsättningen kan få schysta burgare till bra priser även i Sverige. Eftersom att jag sällan gör recensioner av hamburgare så delar jag inte ut något betyg, det behövs inte, konkurrensen i det här prissegmentet finns inte ens.

Om du har vägarna förbi Solberga (Kristallvägen 156), strax söder om Stockholm så måste du bara testa!

3 kommentarer

Kommentera
  1. Jon / Nov 15 2011 11:05

    Klockren rec! Kul att det sprider sig. Jag kör min helst utan dressing och hade gärna önskat en amerikansk gul senap eftersom den är lite fränare. Brödet visar ju också dess enorma betydelse för en bra burgare, skulle va kul att prova med ritkigt fint bröd. Men köttet är ju fina grejer :-)

  2. Andreas Ivarsson / Nov 15 2011 11:53

    Tack så mycket.
    Jag är lite kluven vad gäller dressing, älskar In-N-Outs spread, men bara senap och ketchup är också gott. Lösningen är en hamburgare av varje om man har svårt att bestämma sig.
    Vad gäller bröd så testade jag att baka potatisfrallorna som finns på Hamburgare.org och det blev verkligen toppen. Häromdagen åt jag kanske den godaste kycklingburgaren någonsin och det var bara tre beståndsdelar: Grillad potatisfralla, hemgjord In-N-Out-spread och grillad kycklingfilé som var hackad. Vid sidan om åt jag skivad tomat och morotsstavar Så enkelt, men så gott.
    Hur går det med ditt hak? Jag (tillsammans med många andra) sitter och räknar ner dagarna!

Trackbacks

  1. Stockholms bästa hamburgare – Flippin’ Burgers | Kakbloggen - för fikaälskare

Kommentera

