Skip to content
4 december, 2011 / Andreas

Star Wars Lego Julkalender 2011 lucka 4 av 24


Lucka nr 4

Idag är det andra advent och dags för lucka nummer 4 av min Star Wars Lego-julkalender. Bakom luckan fanns en påse med den största byggsatsen hittills. Den här gången så kände jag igen roboten från Star Wars Episode 2 Attack of the Clones och Episode 3 Revenge of the Sith.

Lucka nr 4

Wookiepedia talar om för mig att det är en så kallad OG-9 Homing Spider Droid. Precis som de andra figurerna i julkalendern så är det ingen enhetlig skala. I vissa fall blir det väldigt konstigt, som här där strax under två meter långe Nute Gunray ser ut att vara längre än ”Spindelroboten” som är 7,32 meter i verkligheten.

”It is fortunate that these clone troopers know no fear”, sagt av jedimästaren Ki-Adi-Mundi, när han såg Homing Spider Droid för första gången.

Homing Spider Droid utvecklades av företaget Baktoid Armor Workshop (innan det upplöstes av Trade Federation, kort efter invasionen av planeten Naboo) och dök upp på slagfältet för första gången vid slaget vid Geonosis. Frågar du mig så tycker jag den är rätt cool, men min favorit är ändå ”elefanttanken” AT-AT (mest känd från slaget vid Hoth i Star Wars Episode 5 The Empire Strikes Back).

Betyg dagens lucka

4 av 5 dödsstjärnor

Första veckan med julkalendern

Nu har första veckan av Star Wars Lego Julkalender avverkats och den har varit helt okej, men nästa vecka hoppas jag på minst en wookie och jediriddare. Jag har också upptäckt att det finns en hel del andra bloggare där ute som skriver om Star Wars-julkalendern, främst vill jag tipsa om Pappajohan (som även gett mig kredd).

Kommentera

